::You & Me::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

::Najmi::

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

::Najdi::

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wednesday, January 27, 2010

Tragedi January

Salam semua....
Lamanya daku bercuti dari berblog...
Bz sket, ngan berhijrah.
Dari kota melaka ke kota banting. :P
Brg byk nak kene kemas, tu pun ada lagi dok dlm kotak.
Carik nursery Najmi lagi..... byk bonar programnya.

Bila dah dok dkt ngan kg nie, makin rajin ler blk kgnya.
Mak ayah pun lg ler seronok dpt main ngan cucu heronyer yg sorg nie.
Najmi pun makin ligat skrg.
Memanjat sana sini..

Nak dijadikan cerita.....
Aritu, Najmi nak memanjat sofa kat umah mak
Dia dpt naik satu kaki jer.... satu lagi tak dpt.
Aku nie dok kat sofa tu, tgk jer gelagat dia.
Kontrol jgk dia, takut2 dia jatuh.

Bila tak dpt nak naik sofa tu, dia nak turun balik.
Masa dia nak turun tu, tetiba dia terduduk trus...
Ingatkan tak der apa.
Pastu nampak dagu dia berdarah
Najmi trus nangis
Berderau jgk ler darah mama dia nie.

Masa dah nampak darah kat dagu dia tu, cpt2 amik dia
Najmi dah nak pegang dagu dia..
Ya Allah.... Tuhan saja lar yg tahu apa perasaan aku masa tu.
Lukanya sikit tapi luka dalam..
terbelah.. isk.... camner ler aku boleh cuai..

Isk.... aku dah mula nangis dah masa tu.
Laling ada kat tingkat atas, turun bila dgr Najmi nangis..
Masa tu baju nie dah mula penuh ngan darah..
Najmi nangis, aku pun nangis..

Laling suruh cpt bersiap, nak pegi klinik.
Pegi klinik, doc lak rehat. (masa tu kol 1 lebih)
Pas satu2 klinik pegi, sume doc rehat.
Najmi dah ok dah masa tu... dah benti nangis..
dia dah mula nak main cam biasa...

Dah tu, terpaksa lar tgg jgk doc blk rehat.
Doc cek, dia kata kene jahit. **gulp**
Tapi dia kata ada cara lain selain jahit..
pakai gam..... ala, cam org operate tu..
tp gam tu plak dia tak der..
katanya, kat hospital ada gam tu..
kalau tak nak pegi hospital, kene bekerjasama ngan dia pegang Najmi,
dia jahit luka dagu Najmi tu...

Sanggup? Aku tak sanggup....
tak sanggup nak dgr tangisan Najmi
Mana lar bdk baya dia dpt tahan sakit kene jahit
Ckp kat doc tu, tak per lar.... aku rela pegi hospital
Then doc tu kasi lar surat refer ker hospital sg buloh.

Tapi masa kat klinik tu, doc nak cuci luka Najmi tu
Ya Allah.... aku tak sanggup nak tgk Najmi masa tu
Dia menangis..... tak boleh nak citer camner...
sampai biru bibir dia.... yer ler.... pedih kene alkohol tu kot...
Dah tu, lama plak pembantu klinik tu nak cuci
rasa nak tolong buatkan jer..

Dah dpt surat refer tu,
Blk umah jap, gie solat, sediakan susu & makanan Najmi.
Yer ler.... nak gie spital, paham2 jer ler.... bkn sekejap..
mesti berjam2..

OTW nak ke hospital, mintak laling serbey jap klinik kat area pekan sg buloh tu
mintak laling tanya dulu, ada tak gam yg cam doc kata tu..
Bkn apa, kalo blh nak cpt..... tak kisah ler kene byr brp pun
kalo kat hosp kang, dah ler lambat nak tgg giliran
takut nnt, diorang jahit jer.... sanggup ker?
Mmg tak sanggup...

Seb baik ada klinik keluarga & surgeri kat sg buloh,
laling pi tanya, mmg diorang ada gam tu...
Syukurnya Ya Allah.... trus bwk Najmi ke klinik tu...
Masa doc tu nak letak gam,
lagi skali Najmi kene pegang
Aku mmg dah tak sanggup nak pegang Najmi
3 org yg pegang Najmi, nak bg dia dok diam
Aku dok jer tepi.... tu pun dah meleleh air mata dgr Najmi nangis

Dah selesai tu, doc kata dah 3 ari nnt, baru bukak balutan tu...
Kalau luka tu terbuka blk, dia akan gam semula.
Tapi, tak sempat 3 ari... plaster tu dah terbuka
Masa nak blk umah lagi, jari Najmi tu dok kutil plaster tu..
Haih!! Camner nak baik kalo camtu...

Mandi ptg tu, trus tertanggal plaster tu.
Tak sampai sehari pun dia pakai.
Dia yg tarik sendiri plaster tu.
Jadi kesan gam tu tak jalan ler.
Serupa tak pakai gam.
Menganga jer luka tu tp
seb baik dah kering skit.
Sapu minyak gamat jer ler

Skrg, luka tu dah nak baik.
Dah ok skit
Nie pun mamanya agak fobia bila Najmi dkt ngan sofa tu
Tp budak nie rilek jer... hmmm.... nama pun budak
apa yg dia tau kan...
yg tua nie ler kene jaga.
tapi... aku cuai... :-[

Hmm.... Najmi... Najmi...
Harap, parut tu tak nmpk sgt ler bila kamu dah besar nnt.

blh nampak lagi kesan gam tu...


malam yg dia kena tu.... buat plaster yg baru..


tgk cam tak bahaya... tapi sofa nie ler yg buat luka kat dagu Najmi...
paku yg bunga2 bulat tu, ada tersembunyi satu besi yg tajam
ayah & laling dah ketuk bagi tenggelam

selepas seminggu... Alhamdulillah... dah semakin sembuh










'

12 comments:

Ena said...

Alahai ciannyer Najmi.. tp tu la kan bebudak nie.. x tau aper!..

|| NaFiRaa || said...

alhamdulillah..dh makin sembuh dh tu.. budak nak membesar cam tuh lah..kena slalu pantau..

NuR Pu3 said...

biasalah.. budak baek kan... uhuuu

Uda said...

kesian najmi.. tu tanda nya nak membesar bagaikan hero... nanti lepas sembuh.. mesti ada aksi terbaru pulak.. alahai anak2 sedang membesar..

mamalieyna said...

Yaallah Najmi...camna leh sampai lagu tuee...seriau auntie tengoklah! sian dier...mesti sakit sgt time kena tu...eeeii risau lak kt umah, dak tecik sorang tue..kdg2 terlepas pandang juge..huhu...takutt..

hope ilang la kesan luka tu nnti ye najmi cayang!

nza said...

slmat kembaloi kg...sronok tu...
Kesiannya najmi...budk2 besar tu mmg lasak n mmg kena sntiasa diawasi...

atty's said...

siannya najmi ..nampak teruk gak tu..

ziezar said...

siannya najmi..moga cepat sembuh ye..qaireen baru2 ni jatuh katil..nasib baik la xde apa2...

Pink dan Biru said...

hi mummy..come visit our little shop http://pinkdanbiru.blogspot.com See ya!

Mama Nazhan said...

cian najmi...dah dapat parut jugak mcm nazhan... kat muka..nasib kecik parut,,,kalau parut besar yg kat lengan nazhan tu kena kat muka,,,, jadi samseng kpg dusun laa,,,

ita cutevirus said...

alahai sha...

nasib baik sha tak gi spital sg buloh... hhrrrmmm... kalo gi spital berjam² la jawabnyer.. huhuhuhu...

biaser la budak... sebab tu la kalo kat umah ita jadik tarzan...

myfuzzyworld said...

Salam Sha & semua pembaca blog ni,

Saya sangat memerlukan jasa baik anda semua utk participate dlm survey saya.

Disamping itu, anda juga berpeluang memenangi 4Gb Kingston Data Traveler atau 250GB Maxtor External Hard Disk.

Sila layari:
http://emilayusof.com/2010/01/blog-survey/

atau boleh terus ke:
http://www.surveygizmo.com/s/187637/blog-evaluation

TQVM
-zu-