::You & Me::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

::Najmi::

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

::Najdi::

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Monday, July 26, 2010

Penangan lengkuas.


Minggu nie balik umah mak lagi. Kebetulan, jiran dpn umah mak ada buat kenduri tahlil. Jadi, pegi lar ikot mak... Najmi dah tido dah masa tu. Itu pun pegi lambat, sbb tgg laling balik umah dulu. Dia pegi baca yassin ngan ayah & herol.

Pas depa dah balik umah, aku gie lar plak ngan mak. Masa amik makanan tu, sedikit tertarik ngan satu menu nie.... rendang tok.
Sedap tul rendang tok org tu. Cukup sifat. Mmg mabeles lah! Makan lauk tu jer...

Masa mkn tu, tak pikir pun tentang ingredient dlm rendang tuh.
Sekali, pagi esoknye.... senak perut den. Mulanya ingat sbb lambat sarapan. Yer ler.... hari ahad slalu srpn lambat, dlm dkt2 kol 10 camtu. Sarapan lak nasi lemak (mari menternak kolestrol).

Dah siap makan tu, lagi bertambah sakit perut. Isk... rasa lain macam jerk... dah tu, baring kat bilik, dah rasa memulas-mulas. Pastu mula terpikir..... salah makan kot... teringat rendang tok tu...

Hmmm.... rasa-rasanya dah memang kompom dah...
Badan dah naik lembik dah.... asik kuar masuk bilik air. Serius.... sakit giler perut! Baring salah, duduk salah. Dah rasa serba tak kena. Pastu siap muntahkan balik sarapan nasi lemak tu... huh! Perit rasa tekak.

Citer kat mak... mak kata, sbb mkn rendang ler kot. Slalu org buat rendang letak lengkuas. Hmm... iyer ler kot. Kami sekeluarga nie mmg pantang ngan lengkuas. Tak pernah masak letak lengkuas. Kalo mkn, gini ler jadinya. Herol lak bgth, dia pun sakit perut, bgn kol 3 pagi membuang sampai 2 - 3 kali.



Dah makan pil nie smpi botol yg ke2, baru ler rasa kurang skit. Selera mkn lgsg hilang. Ptg tu, badan lak dah mula rasa seram sejuk. Demam... hu hu hu... Dah kebah sakit perut, demam lak. Pas pekena panadol.... sejam dua pastu, baru ler rasa ok skit. Baru ler terbuka selera nak mkn. Tu pun dah pukul 10 mlm. Huh... abis diet mkn mlm den.



'

4 comments:

nza said...

oooo..alah dgn lengkua ke..kalu org klantan or thailand mmg kebykkn masakan letak lengkuas trmasuk la tomyam...

mamalieyna said...

llor camtu ke?..kalau eina pun, rendang sure letak lengkuas, sedap woo..takpun buat sup tulang, letak lengkuas lg ada ummph..alaa cian lak sampai sakit2 perut gara2 lengkuas ye..huhu..

p/s lama tk tgk najmi..sure dh besar pnjg dia..hehe..windu najmi!

bintangku said...

nza : tak biasa lar kak.... perut sensitip.

bintangku said...

mamalieyna : len kali kene aware skit kalo mkn kenduri nieh... tak leh main balun jer...

nnt sha upload gmbr dia erk... :)