::You & Me::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

::Najmi::

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

::Najdi::

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday, September 30, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri



Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan2 blogger dan yang mengenali diri ini.


Untuk setiap kata

Yg tak terjaga

Hati dgn prasangka

Janji yg tak terpenuhi

Kesalahan yg sengaja

Hilaf yg tak disangka


Maafkan manusia yg tak sempurna ini...


Salam Aidilfitri dari kami sekeluarga


Wednesday, September 29, 2010

Mari menjawab tag.

Untuk kesekian kalinya..... nie ler pes time utk tahun 2010 nie, kene buat tag. Huh! Nie si peah yg mengetag. Pape pun..... kita zazzzzzzz ke bawah nun...


1.Raya tahun ni jatuh pada hari apa ?
Ala.... nie sume orang tau... ari jumaat lar...


2.Berapa umur anda pada raya tahun ini ?
Err..... berapa erk? Jap.... nak kire jap....


3.Koleksi duit raya terbanyak ?
dua ratus lebey... beberapa tahun yang lampau


4.Baju raya warna apa dan berapa pasang ?
tahun nie warna purple.... ala... sepasang jer....


5.Kueh raye ape yang korang pakar buat?
Huh! Malas nak citer... kang tak muat page. Ha ha ha... (nada riak)


6.Hidangan wajib semasa raya ?
Ketupat daun palas of course!


7.Kueh dan hidangan feveret korang time raye
tak lain tak bukan, beskot konpleks.


8.Raye tahun nih meriah tak ?
tak berapa nak meriah. Budget ngam2. hu hu hu


9.Raya paling meriah tahun bile ?
tahun2 semasa zaman sekolah... perghhh...


10.Raya keberapa sambut dengan pasangan ?
tahun nie, tahun ke4 lar..


11.Pernah dapat kad raya? Yang paling banyak berape ?
uuiihhh.... mesti lar pernah. Tapi tak pernah kire lak.


12.Berape kad raye korang dapat tahun nih ?
e-card termasuk skali ker?


Aik? Abis dah? Hmm.... maleh dah nak tag saper2. Raya dah nak abeh dah... seminggu lagik abis ler bulan syawal. Tapi kalo ada yg sudi menjawab tag nie, sila2 lar yer....



'

Monday, September 27, 2010

“Sweet & Cute Baby ‘Exploration Time’ Contest”

Nama : Muhammad Najmi Muhaimin
Umur : 1 tahun 9 bulan

Najmi nie obses dengan lesung batu. Kalau dia dengar mama tengah menumbuk.... dia terus datang nak amik alih tugas. Kalau tak bagi, melalak2 lar dia... Pandai lak tu, sampai lumat dia tumbuk.

Pada sesiapa yang nak join contest nie, leh tgk syarat2 kat sini. Jom lar ramai2 join.... meriahkan lagi contest mamalieyna.

Gud luck for all contestant & gud luck for Najmi!




'

Friday, September 24, 2010

Pembantu tukang masak


Kat umah skrg nie dah ada pembantu tukang masak. Pantang bunyi blender @ lesung batu, berlari2 dia dtg dari ruang tamu ke dapur. Kalo blender dia cuma tgk jer.... tapi kalu kita tgh menumbuk guna lesung batu, dia nak amik alih. Haih!!

tgk ler tu.... dgn gaya mulut skali bebel.

senyum suke.... dpt pegang lesung batu.

tgk mulut tu...

sepenuh hati...


'

Thursday, September 23, 2010

N3 raya..... basi dah...


Raya dah 2 minggu tapi baru nak buat n3 raya. Nie sume gara2 usb network buat hal. Baru tau network berpunca dari usb network. Hmm... nie dah ok, dapat ler bersiaran...

Nak berkongsi sedikit gambar2 masa raya aritu... Raya tahun nie kat banting, kat umah mak mertua. Jadi pagi tu dari umah jer ler.... Umah mak mertua dekat, dlm 15 minit jer....

Najmi menangis tak mo pakai baju raya. Sebab masa nak beli tu, test baju tapi leher kecik. Masa nak kuarkan baju tu, ketat skit. Menangis2 dia masa nak kuarkan baju tu. Beli saiz yg besar. Jadi bila dia nmpk baju nie, dia teringat ler tu... fobia. Dah lama2 tu baru dia ok...

Nie dah kene pujuk..

dah ok..... dah senyum dah..

seluar terlebih pjg, dah potong tapi tak pjg skit lagi... hu hu hu..

dah elok berdiri, masa snap dia membongkok lak... haih!!

Pagi raya tu bgn awal... buat nasi tomato, nak bwk kat umah mertua. Tak der lar awal sgt pun, kul 6 jer.. Bahan2 dah siapkan malam tu jadi pagi tu trus masak jer... Menu skit, cepat lar siapnya..

Tgh tumis bahan utk nasi tomato

Ayam masak merah.... ready to eat!

Mak kata, nie namanya acar pengantin.

Dah siap tumis, campur air.... pastu masak cam biasa...

Siap!

Habis....


Tuesday, September 7, 2010

Najmi, 1 tahun 8 bulan


Ekceli, n3 nie dibuat ari sabtu lps... time Najmi dah genap bulan. Tp sbb kebizian melanda.... maklum ler, ada kat kg... jadi tak dpt ler bersiaran. Pape pun, layan gambar budak nie dulu keh.. :)


masa lam keta ngan wan & opah, gie pasar borong selayang

Beskal baru... nak beli yg 2 roda, kaki lom sampai. Yg nie safety skit.




muka bangga dok depan. Huh!

Dpt topi, member taska sambut bestday kat sana.

Bln nie Najmi dah genap 1 tahun 8 bulan. Dah makin besar & dah makin byk akai. Hmm... tapi sampai sekarang tak boleh nak berdikari sorang2. Bkn berdikari apa, tak boleh ditinggalkan sorang2 kat mana2. Kalau mama kat dapur, dia ngekor, gie toilet pun dia tunggu depan pintu. Kalau ada orang meneman dia, baru ler dia tak ngekor. Dlm erti kata yang lain, dia kene ada kawan.

Kalau kat kg, bila dah ada ngan sepupu dia, lupa trus mama dia nie. Org bwk jalan gie mana2, mama dia tak ikut pun tak per, janji dia ikut.

Skrg nie, Najmi dah pandai :

- Memujuk - kalo buat2 nangis, dia usap2 lengan @ paha & cakap "dah...dah..." pastu dia blah gitu jer. hik hik hik
- Sedikit berlagak, nak mkn sendiri. Tak mo org suapkan. Tp kalau dah lapar, dia nganga jer..
- Suka mengira... main sorang2, pastu mengira one to ten..
- Dah makin byk word yg boleh disebut... tapi pelat sket
- Suka sgt dgr lagu cuppycakes
- Suka suruh org "kekong" (dukong)
- Takut nak main bunga api... nangis gile2. Haih!
- Gigi dah penuh
- Kalo naik keta kdg2 tu, suke nak nyebok pegang stereng.
- Nampak masjid jer, dia sebut "allah akbat" (Allahuakbar)


Friday, September 3, 2010

Apa patut dibuat??

Pernah jadi tak perkara nie pada diri sendiri?

Camnie.... kat depan umah, ada surau.
Cam biasa lar, kalau masuk wkt tu, dah tentu ler ada orang azan kan.
Aritu, pas sahur, tgg lar orang azan subuh..
Mula-mula, org surau tu pasang kaset org mengaji.
Bila dah masuk wkt, dia azan ler..

Pastu, terdgr cam dia skip "Marilah sembahyang"
Selepas "Aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah",

dia trus laungkan azan "Marilah menuju kejayaan"
bila dah skip, dia dok ulang tu sampai 4 kali

Memula dgr, cam.... eh... aku silap dgr kot..
maklum ler.... masa tu cam rasa ngantuk skit.
pastu tanya laling, ada dgr tak?
Tapi dia tak perasan.
Maghrib lak, dgr lagi...

Hmm.... memang sah!
Skrg nie selalu dgr tiap2 subuh & maghrib
memandangkan waktu2 lain, masih kat opis.
Tu pun baru terperasan dalam minggu lepas
Tapi.... tak kan tak der saper yang perasan?
Pelik gak... Wkt terawih, ramai jgk yg pegi
Tak kan tak perasan masa azan isyak?

Nie blom pernah lagi terjadi..
Nie pes taim dgr...
Nak pi tegur pun, tak tau dan tak kenal sapa
Dari suaranya, cam umur dalam lewat 30an atau awal 40an
Laling pun serba salah
Nak cakap pada sapa?
Kang tersalah orang lak...
Terkena lak pada orang yg azan tu

Tapi kan... ada pape hukum ker erk kalau kes2 camnie?